En uopfordret ansøgning kan være en genial indgangsvinkel til dit næste job. Når du søger uopfordret, er du nemlig ikke i konkurrence med de mange andre ansøgere, der søger opslåede stillinger.
Og hvis du er heldig og kontakter en virksomhed i vækst – der skal til at lægge et jobopslag op – kan du spare virksomheden masser af tid og penge.
Men hvordan søger man uopfordret? Hvad skal man huske? Hvad er de vigtigste do’s and dont’s?
I dette blogindlæg får du den store guide til uopfordrede ansøgninger.
Hvad er en uopfordret ansøgning?
En uopfordret ansøgning er en jobansøgning, der sendes til en virksomhed, der ikke har slået et konkret job op.
Den store forskel er altså, at der ikke foreligger et konkret jobopslag, man kan tage udgangspunkt i, når man skriver sin uopfordrede ansøgning.
Samt at virksomheden (måske) slet ikke er klar til at ansætte en ny medarbejder. Der er en række fordele og ulemper ved at sende en uopfordret ansøgning afsted – og dem dykker vi ned i senere i dette blogindlæg.
Skal en uopfordret ansøgning ligne en normal jobansøgning?
Det skal den ikke nødvendigvis, men det er meget en smagssag.
Når du søger et opslået job, foregår det typisk via en formular på nettet. Når du trykker ‘send’, ender din ansøgning i en bunke, som ansættelsesudvalget så gennemgår.
Når du søger uopfordret, er en typisk fremgangsmåde, at du sender en mail til en specifik medarbejder i virksomheden. Og derfor bør du målrette din ansøgning til vedkommende.
Hvis du slet ikke kender den givne person, og vælger at sende en mail til at starte med – forstyrrer du grundlæggende den person midt i arbejdsdagen.
Derfor kan det en god idé at:
- Din uopfordrede ansøgning står direkte i selve mailen.
- At ansøgningen er kort og præcis.
- At dit CV er vedhæftet.
- Og at der altid er en vej ‘videre’ fra mailen – eksempelvis at du slutter af med at skrive, at du følger op med et telefonopkald tre dage senere.
Du kan også vælge den mere direkte form, hvor du ringer til personen og giver et kort pitch af dig selv – eksempelvis din elevatortale.
Vi vil dog vove den påstand, at du ofte vil blive mødt med ønsket om at ‘sende en mail’, hvis du ringer. For det er nok de færreste, der ud af det blå over telefon kan ansætte dig.
Der er brug for mere tid, drøftelser med ledelsen og meget mere – og derfor er det en god idé at sende en mail.
Læs også: Hvordan skriver man en ansøgning
Her er 3 fordele ved at sende en uopfordret ansøgning:
Er uopfordrede ansøgninger noget for dig? Her får du tre fordele ved denne form for jobsøgning:
Nr. 1 – Ingen konkurrence
Som jobsøgende har du uden tvivl fået afslag, hvor der står, at ‘vi modtog 325 ansøgninger, så derfor får du afslag’. Når du søger uopfordret, er du ikke i konkurrence med nogen – og det er en klar fordel.
Nr. 2 – Du er i førersædet
‘Klassisk’ jobsøgning tager udgangspunkt i virksomheden, der mangler en ny medarbejder og derfor slår et job op. Uopfordret jobsøgning tager udgangspunkt i dig. Du kan frit vælge, hvilke virksomheder du gerne vil søge hos. Og det fører forhåbentlig til, at du søger jobs hos virksomheder, du oprigtigt er interesseret i at arbejde for.
Nr. 3 – Du skaber dit eget job
Som nævnt er der ikke formuleret et skarpt jobopslag med klart definerede opgaver på forhånd. Det betyder, at du kan være med til at skabe din egen stilling – fuld af spændende opgaver – hvis du får job på baggrund af en uopfordret ansøgning.
…og her er 3 ulemper ved uopfordrede ansøgninger:
Selvfølgelig er alt ikke perfekt, og der er selvfølgelig også ulemper ved uopfordret jobsøgning.
Nr. 1 – Meget tid på research
Uopfordret jobsøgning kræver, at du selv bruger meget tid på at researche virksomheden. Og den tid kan sagtens vise sig at være spildt, hvis du får blankt nej, når du henvender dig.
Nr. 2 – Nogle skuffelser
Du vil med garanti kontakte virksomheder, der ikke har budget eller ønske om at ansætte. Det er altid skuffende at få et nej, og det er bare en del af spillet, når du søger uopfordret. Det skal du kunne håndtere.
Nr. 3 – Svært at målrette
Hvis du ikke ved særlig meget om virksomheden, bliver det svært at målrette din ansøgning og fortælle præcis, hvad virksomheden kan bruge dig til. Derfor skal du virkelig forberede dig grundigt. Læs op på virksomheden, følg dem på sociale medier, læs på hjemmesiden, abbonnér på nyhedsbreve og så videre.
Uopfordret jobansøgning – 5 gode råd til hvad der er vigtigt
Uanset om du skriver en mail eller ringer, er der en række ting, du bør skrive dig bag øret:
Nr. 1 – Modtageren skal hurtigt forstå, hvad der foregår
Forklar hurtigt at du kontakter virksomheden, fordi du er interesseret i et møde og grundlæggende en ansættelse.
Nr. 2 – Kan du tilbyde noget? Så fremhæv det!
Nogle ledige har mulighed for at tilbyde virksomheden en gratis virksomhedspraktik eller andre lignende ting. Og det skal du gerne hurtigt fremhæve i dit pitch. Hvis du kan komme ind og løse opgaver i måske fire uger, kan det have stor værdi for virksomheden. Og det kan være din vej indenfor.
Nr. 3 – Tag teten aktivt
Husk endelig at det er dig, der har bolden i den her proces. Derfor skal du frem i skoene og være opsøgende. Hvis du skriver en mail, så slut gerne mailen af med at du ringer til personen om 2-3 dage for at følge op.
Nr. 4 – Brug dit netværk
Har du fundet en virksomhed, du gerne vil søge uopfordret hos? Kender du én, der allerede arbejder der (det kan LinkedIn hurtigt afsløre)? Så er det selvfølgelig helt oplagt at række ud til vedkommende i din research proces, hvor du lærer mere om virksomheden. Samtidig kan du i din uopfordrede ansøgning skrive, at du kender den person, der allerede arbejder i virksomheden. På den måde kan den HR-ansvarlige hurtigt spørge personen om dig og dine kvalifikationer – og det er en stor fordel for dig.
Nr. 5 – Eventuelt ring til dem først
Hvis du ikke er så heldig at kende nogen i virksomheden, kan et rigtig godt trick være at ringe ind til dem. Selvom vi tidligere oppe netop advarede mod at forstyrre dem midt i arbejdstiden, er et opkald altså en kanon god måde at få etableret kontakt med arbejdsgiveren.
Men hav respekt for, at de sidder midt i arbejdet. Forbered din elevatortale, og forvent maks 2 minutters taletid. Herefter kan du blot fortælle, at du vil sende dem en mail med ansøgning, som du naturligvis har oprettet et udkast til på forhånd.
Hvis du får lov til at spørge ind til virksomhedens nuværende behov, kan du tilføje disse aktivt i din uopfordrede ansøgning. På den måde målretter du din ansøgning til virksomhedens specifikke behov – frem for at skyde med spredehagl i håbet om at ramme rigtigt.
6 tips til at finde virksomheder, hvor du kan søge uopfordret
Det kan du gøre på mange forskellige måder. Her er 4 tips:
Nr. 1 – LinkedIn
LinkedIn er et genialt medie, som alle jobsøgende bør bruge aktivt. Her kan du både finde og kontakte medarbejdere, der arbejder i den virksomhed, du er interesseret i. Du kan også søge direkte efter virksomheder, finde deres virksomhedsprofiler og her blive klogere på virksomhedens fokus, produkter og meget mere.
Nr. 2 – Proff.dk
På hjemmesiden proff.dk kan du på få sekunder søge efter virksomheder, der kan være relevante. Du kan blandt andet søge på et bynavn og se virksomheder, der har hovedsæde i denne by. Du kan også se virksomhedens vigtigste nøgletal, og det er uhyre brugbart. For det er nok spild af tid at kontakte virksomheder, der klarer sig dårligt økonomisk?
Nr. 3 – Netværk
Du kender uden tvivl et hav af mennesker. Folk du har mødt på dit studie, i dine børns børnehave, dine naboer, gamle venner og så videre. De har alle sammen jobs og arbejdsliv, og måske de kan hjælpe dig videre? Igen er LinkedIn et godt værktøj til hurtigt at se, hvor dit netværk arbejder.
Nr. 4 – Undersøg dit lokalområde
Hvis du bor udenfor de større byer – og ønsker at finde et arbejde uden for meget transporttid – kan du bruge Google Maps i din jobsøgning. Søg ganske enkelt på den by hvor du bor, eller på den store naboby og zoom lidt ind. Nu burde der meget gerne komme navne på virksomheder frem. Og du kan lynhurtigt vurdere, om virksomheden geografisk set er relevant for dig at undersøge nærmere.
Nr. 5 – Brug gamle jobopslag for at se, hvad virksomhederne tidligere har efterspurgt af kandidater
På de fleste jobportaler er det muligt at se virksomheders tidligere jobopslag. På den måde kan du nemt se, hvilke kompetencer de tidligere har efterspurgt. Det kan du så inkluldere i din ansøgning.
Samtidig får du også indblik i, hvordan de tidligere har forsøgt at sælge sig selv som virksomhed. Det er alt sammen nyttig viden til din ansøgning og dit CV – på den måde kan du nemlig målrette dit materiale direkte efter virksomhedens behov og mangler.
Nr. 6 – Søg hos virksomheder i økonomisk vækst – de har ofte brug for flere hænder!
Virksomheder med økonomisk vækst har ofte behov for at ansætte nyt talent – men det er ikke altid at de lige har haft tid til at lægge et jobopslag op. Derfor kan du komme dem i forkøbet ved at undersøge, hvilke virksomheder der inden for dit område har været i økonomisk vækst de sidste par år.
Vi kan blandt andet anbefale dig, at du undersøger Gazelle-virksomheder, Top 1000 listen og Great Place to Work®.
Tag et 6 ugers jobrettet kursus og styrk dine kompetencer
Når man søger uopfordret, så kan det være en god idé at opkvalificere sig inden.
Itucation tilbyder 6 ugers kurser til ledige, hvilket er en oplagt mulighed for at styrke ens kompetencer, som kan forbedre ens elevatortale. Vi tilbyder mange forskellige kurser indenfor IT, programmering, salg, markedsføring, sociale medier, bogholderi, HR og personalejura.
Samtidig med at du tager et kursus hos Itucation, kan du gratis benytte dig af vores karrierecoach. Han eller hun vil kunne hjælpe dig med coaching og rådgivning på din jobsøgning, karrierevej – og elevatortale.Se hele vores udvalg af 6 ugers kurser til ledige her.